Zdielať článok


Facebook Linkedin
Nová legislatíva o ochrane spotrebiteľa

Zákon o ochrane spotrebiteľa

Nový Zákon o ochrane spotrebiteľa 108/2024 Z.z., ktorý Národná rada Slovenskej republiky schválila už 24.4.2024, nadobudol účinnosť od 1.7.2024, prináša viacero zmien pre spotrebiteľov, obchodníkov ale aj orgány dohľadu.

Zákon, ktorý vypracovalo Ministerstvo hospodárstva SR, predstavuje transpozíciu niektorých smerníc EÚ do slovenskej legislatívy s cieľom zjednodušiť a zmodernizovať právnu úpravu ochrany spotrebiteľa. Obsahuje základnú úpravu spotrebiteľského práva, pričom zároveň mení, alebo zrušuje viaceré doposiaľ platné právne predpisy. Taktiež mení pravidlá v oblasti B2C (Business-to-Customer), čiže predaj tovarov a služieb medzi predajcom a konečným spotrebiteľom. Ďalšie významné zmeny prináša v oblasti e-shopov a online platforiem.

Ako je však uvedené aj v dôvodovej správe k novému zákonu, zákon samotný nepredstavuje kodifikáciu celého spotrebiteľského práva. Spolu s Občianskym zákonníkom by mal do budúcnosti predstavovať základný právny predpis v oblasti ochrany spotrebiteľa a zjednotiť aj budúce legislatívne iniciatívy.

Zmeny v prospech spotrebiteľa

Nový zákon prináša množstvo významných zmien, ktoré posilňujú práva spotrebiteľov. Medzi najdôležitejšie zmeny patria:

  1. Predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy:

Lehota na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu sa predlžuje z 14 na 30 dní. Toto platí pre zmluvy uzavreté na predajných akciách alebo pri nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti (tzv. podomový predaj).

  1. Ochrana pred umelým navyšovaním cien:

Zvýšenie ochrany spotrebiteľov pred umelým navyšovaním cien pred zľavami a výpredajmi, ako napríklad Black Friday, kde sú spotrebitelia často nalákaný na zľavy, ktoré v skutočnosti nie sú reálnymi zľavami.

  1. Zavedenie prostriedkov nápravy:

Zavedenie mechanizmov na nápravu pre spotrebiteľov poškodených nekalými obchodnými praktikami zo strany obchodníkov.

  1. Ochrana v online prostredí:

Zlepšenie ochrany spotrebiteľov pri online nákupoch, vrátane boja proti netransparentným nákupom a falošným recenziám. Taktiež zvyšuje požiadavky na informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online platforiem.

  1. Zákaz klamlivého marketingu:

Zakázanie marketingu, ktorý propaguje tovar ako identický s iným tovarom v EÚ, ak tieto tovary majú podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti, čo sa považuje za nekalú obchodnú praktiku a bojuje sa takto proti dvojitej kvalite tovarov.

  1. Rýchlejšia náprava a odškodnenie:

Zavedenie garancie rýchlejšej nápravy a odškodnenia pre spotrebiteľov.

Zmeny pre obchodníkov

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa 2024 prináša aj niekoľko zmien pre obchodníkov, vrátane kamenných obchodov a e-shopov:

  1. Zavedenie pojmu obchodník:

Zavedenie jednotného pojmu obchodník namiesto predchádzajúcich termínov predávajúci (zákon o ochrane spotrebiteľa) a dodávateľ (Občiansky zákonník). Cieľom je zabezpečiť terminologickú jednotnosť vo vnútroštátnom a európskom práve.

  1. Rozšírenie informačných povinností:

Povinnosť informovať spotrebiteľov o popredajnom servise, poskytnúť spotrebiteľovi kontaktné údaje (telefónne číslo a e-mail) a povinnosť poskytnúť informáciu o znížení ceny tovaru.

  1. Odstránenie zbytočných povinností:

Vypustenie povinností, ktoré nadmerne zaťažujú obchodníkov, napríklad duplicitná úprava náležitostí dokladov o kúpe alebo oznamovanie 24 hodín vopred pred plánovaným dočasným zatvorením prevádzky.

  1. Mechanizmus druhej šance:

Zavedenie inštitútov, ktoré umožňujú upustenie od sankcie, alebo zníženie jej výmery vyhnúť sa sankciám, ak obchodník dobrovoľne upustí od porušovania predpisov a uskutoční nápravu v prospech poškodeného spotrebiteľa.

  1. Nové zásady ukladania sankcií:

Ukladanie sankcií s cieľom zabrániť  likvidačným pokutám. Sankcie budú po novom určené aj ako percentuálny podiel z obratu obchodníka.

  1. Nové sankcie pre e-shopy:

Zavedenie sankcií ako odstránenie alebo zmena obsahu na online rozhraní alebo výmaz domény.

Zmeny pre orgány dohľadu

Medzi najvýznamnejšie zmeny, ktoré sa dotknú orgánov dohľadu, možno zaradiť jednoznačnejšie vymedzenie pôsobností jednotlivých orgánov s účelom odstrániť kompetenčné konflikty a predchádzanie ich vzniku. V rámci dodržiavania štandardov, ktoré vyžaduje EÚ, prichádza nový zákon aj s rozšírením právomocí týchto orgánov.

Zmeny v slovenskom právnom poriadku

Ako vyplýva z dôvodovej správy k novému zákonu o ochrane spotrebiteľov, tento zákon nahradí:

  • zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov;
  • zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
  • zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu a o zmene zákona č. 128/2002 Z. z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Tieto právne predpisy sa teda od 1.7.2024 spojili do spomínaného nového zákona. Potrebné je však podotknúť, že právna úprava spotrebiteľských zmlúv sa bude stále nachádzať v Občianskom zákonníku.

V prípade záujmu o zapracovanie zmien do dokumentov vašej spoločnosti vám radi poskytneme právne poradenstvo a právne služby.

Potrebujete vedieť viac o zákone o ochrane spotrebiteľa?

Kontaktujte nás
Kategórie:

Newsletter , Občianske právo


Tagy:

ochrana


Publikované:

23. júla 2024

Súvisiace články